PENGGUNAAN SIMULASI DESKTOP RADIANCE PADA KONFIGURASI BENTUK BUKAAN

Nova Asriana, Dewi Rachmaniatus Syariyah

Abstract


Abstract: The usage of daylight in a room or building during the day is a wide strategy for illuminating the room naturally without artificial lighting services so that it can reduce the energy consumption of building. In addition, the use of daylight aims to enhance the quality of spatial visualization, vision health, environmental comfort, and increase the performance of user productivity in the room. This research will discourse about the amount of light get into room to identify how much the daylight can be useful and captured by human sight’s perception through a radiance simulation camera which will be translated into realistic images. This simulation is experimental-based that include two phases, namely the configuration of alternative openings and draws light according to the perception of user’s vision, then the set of radiance simulation based on scripting to generate the realistic images. Based on this simulation, the amount of daylight is influenced by source, quantity, position, area of openings and the building orientation or building. The amount of light intensity also affects the visual comfort of users who have activities in the room. The result of this simulation is to identify the room that generates daylight area and non-daylight area to decrease the artificial lighting.

Abstrak: Pemanfaatan pencahayaan alami (daylight) pada sebuah ruangan dan bangunan di siang hari merupakan salah satu strategi desain untuk menerangi ruangan secara alami tanpa bantuan cahaya buatan sehingga dapat mengurangi konsumsi energi pada bangunan. Selain itu juga, permanfaatan pencahayaan alami (daylight) bertujuan untuk meningkatkan kualitas visual dalam ruangan, kesehatan indera penglihatan, kenyamanan lingkungan dan meningkatkan produktivitas kinerja pengguna bangunan. Pada penelitian ini akan membahas mengenai besaran cahaya yang masuk ke dalam suatu ruangan untuk melihat seberapa besar pencahayaan alami yang masuk dan ditangkap dalam suatu persepsi indera penglihatan manusia melalui kamera simulasi radiance yang diwujudkan ke dalam foto realistik. Simulasi ini dilakukan dengan metode berbasis eksperimen mandiri (experimental-based) yang terdiri dua tahap, yaitu tahapan konfigurasi bentuk bukaan dan draw light berdasarkan persepsi indera penglihatan peneliti, kemudian dilanjutkan dengan simulasi radiance berbasis scripting untuk menghasilkan foto realistik. Berdasarkan hasil simulasi ini, besarnya cahaya alami yang masuk ke dalam ruangan dipengaruhi oleh beberapa faktor, yaitu sumber bukaan, jumlah bukaan, posisi bukaan, besaran bukaan, dan orientasi ruangan atau bangunan. Besarnya intensitas cahaya yang masuk juga akan mempengaruhi kenyamanan visual bagi pengguna yang beraktivitas dalam ruangan tersebut. Hasil dari penelitian ini untuk melihat konfigurasi mana yang menghasilkan sebagian area daylight dan area non-daylight yang cukup merata untuk menghindari bantuan cahaya buatan.


Keywords


pencahayaan alami, daylight, radiance

Full Text:

PDF

References


Asriana, N. (2019). Analisis Physical Model For Daylight Spaces Dengan Pendekatan An Experimental-Based Design. Jurnal Arsitektur ARCADE. https://doi.org/10.31848/arcade.v3i2.187

Compagnon, R. (1997). Radiance: A Simulation Tool for Daylighting Systems.

Galasiu, A. D., & Morad, R. A. (1998). Applicability of Daylighting Computer Modelling in Real Case Studies."Comparison between Measured and Simulated Daylight Availability and Lighting Consumption., (p. 68).

Hassan, A. S., & Arab, Y. (2014). Reliability of Computer Simulation on Illuminance Level of Pendentive Dome Mosque in Comparison with On-Field Data Collection. Modern Applied Science. https://doi.org/10.5539/mas.v8n2p183

Jacobs, A. (2010). Radiance Tutorial.

Kelly Waskett, R., Painter, B., Mardaljevic, J., Irvine, K., & Kelly, R. (2014). Retrofit electrochromic glazing in a UK office. In SDAR* Journal of Sustainable Design & Applied Research.

Lam, W. (1977). Perception and Lighting as Formgivers for Architectures. McGraw-Hill.

Merghani, A. H., & Bahloul, S. A. (2018). Comparison Between Radiance Daylight Simulation Software Results and Measured on-site Data. Sudan: University of Khartoum

Reinhart, C. F. (2014). Daylight Handbook I. In Muscle & nerve.

Roshan, M., & Barau, A. S. (2016). Assessing Anidolic Daylighting System for efficient daylight in open plan office in the tropics. Journal of Building Engineering. https://doi.org/10.1016/j.jobe.2016.07.002




DOI: https://doi.org/10.31848/arcade.v5i2.629

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

PUBLISHER ADDRESS:
Department of Architecture, Universitas Kebangsaan,  Jl. Terusan Halimun No.37, Lkr. Sel., Lengkong, Kota Bandung, Jawa Barat 40263. E-mail address: jurnalarsitekturarcade@gmail.com

Free counters!