KINERJA FASILITAS KOMERSIAL STASIUN KERETA API : PERSEPSI VS HARAPAN

Dewi Rachmaniatus Syahriyah, Nova Asriana

Abstract


Abstract: The operation of railway station facilities prioritizes comfort, security and safety. In addition, the station also has high commercial value with commercial facilities. The role of users in commercial facilities as visitors to commercial facilities is very important. This relates to the level of comfort and satisfaction felt by visitors. This research will discuss about the performance of commercial facilities in order to get a railway station commercial facility arrangement that can adjust the level of comfort and user satisfaction. The level of comfort is indicated by the value of the visitor's perception, while the level of satisfaction is indicated by the value of visitor expectations of the railway station commercial facilities. Quantitative analysis was performed using the quadrant analysis method. The selected case studies are Bandung Station and Kiaracondong Station. The results of the analysis show that there are two important elements in the arrangement of commercial facilities for the railway station, namely disability facilities and family facilities. The results of this analysis are expected to be the basis for the planning of the railway station commercial facilities.

Abstrak: Penyelenggaraan sarana transportasi kereta api sangat memprioritaskan kenyamanan, keamanan dan keselamatan operasional. Selain dari sisi pelayanan transportasi, stasiun juga memiliki nilai komersial yang tinggi dengan adanya fasilitas komersial. Peran pengguna fasilitas komersial yaitu pengunjung fasilitas komersial sangatlah penting. Hal ini berkaitan dengan tingkat kenyamanan dan kepuasan yang dirasakan oleh pengguna fasilitas komersial. Pada penelitian ini akan membahas mengenai tingkat kinerja fasilitas komersial stasiun kereta api guna mendapatkan penataan fasilitas komersial stasiun kereta api yang dapat memenuhi tingkat kenyamanan dan kepuasan pengguna. Tingkat kenyamanan ditunjukkan dengan nilai persepsi pengunjung, sedangkan tingkat kepentingan ditunjukkan mencari nilai harapan pengunjung terhadap fasilitas komersial stasiun kereta api. Analisis dilakukan secara kuantitatif dengan metode analisis kuadran important performance analysis. Studi kasus yang dipilih adalah Stasiun Bandung dan Stasiun Kiaracondong. Hasil analisis menunjukkan bahwa terdapat dua elemen penting dalam penataan ini, yaitu fasilitas disabilitas dan fasilitas ibu dan anak.  Hasil analisis ini diharapkan dapat menjadi dasar dalam rencana penataan fasilitas komersial stasiun kereta api.

Keywords


Kinerja, Komersial, Stasiun Kereta

Full Text:

PDF

References


Budiono, Fahrizal L. (2013) Persepsi dan Harapan Pengguna terhadap Kualitas Layanan Data pada Smartphone di Jakarta. Buletin Pos dan Telekomunikasi, Vol.11 No.2 Juni 2013 : 93-108

Dikwatama , Felisa, Srinaga , Felia, & Mensana , Alvar. (2019). Peningkatan Interaksi Publik Melalui Penerapan Threshold Space Pada Area Komersial Di Kawasan Mangga Besar, Jakarta . SMART: Seminar on Architecture Research and Technology, 4(1), 67-88. Diakses dari https://smartfad.ukdw.ac.id/index.php/smart/article/view/100

Griffin, Kenneth.. (2004). Building Type Basics for Transit Facilities. Kanada: John. Wiley & Sons, Inc

Jen, W., Hu, K.-C., (2003). Application of perceived value model to identify factors affecting passengers repurchase intentions on city bus: a case of the Taipei metropolitan area. Transportation 30, 307–327

Kumar, R. (2005). Research Methodology: A Step by Step Guide for Beginner. Sage Publication, London.

Petrick, J.F., (2004). The roles of quality, value and satisfaction in predicting cruise passengers’ behavioral intentions. J. Travel Res. 42 (4), 397–407.

Peraturan Menteri Perhubungan Nomor. 29 Tahun 2011 tentang Persyaratan Teknis Bangunan Stasiun Kereta Api.

Peraturan Menteri Perhubungan Nomor. 33 Tahun 2011 tentang Jenis, kelas dan kegiatan di Stasiun Kereta Api

Soltani, Seyed Hassan Khalifeh; Sham, Mashita; Awang, Mohamad; Yaman, Rostam. (2012) Accessibility for Disabled in Public Transportation Terminal. Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 35 2012 p 89-96. Diakses dari https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.02.066.

Surat Keputusan Direksi PT Kereta Api Indonesia (Persero) Nomor KEP.U/LL.104/I/1/KA-2012 Tanggal 12 Januari 2012 Tentang Pedoman Standarisasi Stasiun.




DOI: https://doi.org/10.31848/arcade.v5i2.613

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

PUBLISHER ADDRESS:
Department of Architecture, Universitas Kebangsaan,  Jl. Terusan Halimun No.37, Lkr. Sel., Lengkong, Kota Bandung, Jawa Barat 40263. E-mail address: jurnalarsitekturarcade@gmail.com

Free counters!