STUDI KELAYAKAN FUNGSI RUANG TERBUKA HIJAU KAWASAN PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS INDONESIA DEPOK

Fahmi Ali Akbar, Hinijati Widjaja, Ina Krisantia, Eko Adhy Setiawan

Abstract


Abstract: The University of Indonesia (UI) is the benchmark for all universities in Indonesia. The University of Indonesia has several faculties and general (supporting) areas. One of them is the Library as an educational area, the University of Indonesia Library is expected to have more advantages compared to other educational areas. The incomplete supporting functions in the University of Indonesia Library Area and the untapped potential such as the Kenanga Lake in the same area can be a topic in developing the design. Therefore, the purpose of this study is to examine the user's perception of the function of open space which is qualitative in nature and to map the user's behavioral tendencies. This is to find out the guidelines for library landscape design based on visitors' perceptions of the function of open spaces, where the knowledge, experience, and needs of visitors will be used as the basis for measuring the design of the library landscape. This study used a qualitative method with stratified random sampling using a closed Likert scale (1-5) questionnaire with primary and secondary data collection. Thus, this research and landscape design is expected to create an educational environment that becomes a better place to learn.

Abstrak: Universitas Indonesia (UI) menjadi acuan bagi seluruh perguruan tinggi di Indonesia. Universitas Indonesia memiliki beberapa fakultas dan umum (penunjang). Salah satunya Perpustakaan sebagai kawasan pendidikan, Perpustakaan Universitas Indonesia diharapkan memiliki keunggulan lebih dibandingkan dengan kawasan pendidikan lainnya. Belum lengkapnya fungsi penunjang di Kawasan Perpustakaan Universitas Indonesia dan potensi yang belum tergarap seperti Danau Kenanga di kawasan yang sama dapat menjadi topik dalam pengembangan desain. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengkaji persepsi pengguna terhadap fungsi ruang terbuka yang bersifat kualitatif dan memetakan kecenderungan perilaku pengguna. Hal ini untuk mengetahui pedoman perancangan lansekap perpustakaan berdasarkan persepsi pengunjung terhadap fungsi ruang terbuka, dimana pengetahuan, pengalaman, dan kebutuhan pengunjung akan digunakan sebagai dasar pengukuran desain lansekap perpustakaan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan stratified random sampling menggunakan kuesioner skala Likert tertutup (1-5) dengan pengumpulan data primer dan sekunder. Dengan demikian, penelitian dan desain lansekap ini diharapkan dapat menciptakan lingkungan pendidikan yang menjadi tempat belajar yang lebih baik.

 


Keywords


perception, function of open space, library, and landscape design.

Full Text:

PDF

References


Chaplin, J.P. 2006. Kamus Lengkap Psikologi. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta Denzin, Norman K. 2003. The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. SAGE Publications, Inc

Gibson, James L. 1996. Organization: Behaviour, Structure, Process. Aksara. Jakarta

Hakim, Rustam & Utomo, Hardi. 2007. Komponen Perancangan Arsitektur Lanskap Prinsip, Unsur dan Aplikasi Desain. Bumi Aksara. Jakarta

Hellmund P.c. & Smith D. S. 2006. Designing Greenways, Sustainable Landscape for nature and people, Island Press: Washington, pp. 127, 215

Jongman, R., & Pungetti, G., 2004. Ecological Networks and greenways, Concept, Design, Implementation Studies in Landscape Ecology, Cambridge Publications: UK, hlm. 34, 38, 39

Kaplan, R. & Kaplan, S. 1989. The Experience of Nature: A Psychological Perspective. First edition. 356pp., Cambridge University Press. New York.

Likert, R. 1932. A Technique for the Measurement of Attitudes. Archives of Psychology.

Paulhus, D. L. 1984. Two-components Models of Socially Desirable Responding. Journal of personality and social psychology

Stenberg, J Robert. 2008. Cognitive Psychology. Jakarta, Pustaka Pelajar. Stilgoe, John R. 2015. What is Landscape, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press

Tesis Tidak Diterbitkan. Bandung: Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia

Winataputra, US. (2012). Transformasi Nilai-Nilai Kebangsaan untuk Memperkokoh Jatidiri Bangsa Indonesia: Suatu Pendeketan Pendidikan Kewarganegaraan. Makalah disajikan dalam Seminar dan Kongres Asosiasi Profesi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Indonesia (AP3KnI). Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, 31 Maret.

Surjadi, A. (1974) : Masyarakat Sunda Budaya dan Problema. Penerbit Alumni – Bandung.

Triyadi, Sugeng & Harapan, Andi (2008) : Kearifan Lokal Rumah Vernakular Jawa Barat Bagian Selatan dalam Merespon Gempa, Jurnal Sains dan Teknologi EMAS, Vol. 18, No. 2, Mei 2008.




DOI: https://doi.org/10.31848/arcade.v6i2.1024

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

PUBLISHER ADDRESS:
Department of Architecture, Universitas Kebangsaan,  Jl. Terusan Halimun No.37, Lkr. Sel., Lengkong, Kota Bandung, Jawa Barat 40263. E-mail address: jurnalarsitekturarcade@gmail.com

Free counters!